Profiel van mbo-studenten van economisch-administratieve beroepsopleidingen, deel 2
Geplaatst op 11 november 2021
De minister van OCW heeft uit oogpunt van kansengelijkheid de CMMBO gevraagd een themaonderzoek uit te voeren naar het profiel van mbo-studenten van economisch-administratieve opleidingen en hoe zij in vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt presteren. Dit deel 2 van het advies van de CMMBO richt zich op het versterken van het arbeidsmarktgericht opleiden van de studenten voor wie doorstroom naar een hoger niveau nu niet aan de orde is. In het eerste deel van het advies is met name ingegaan op mogelijkheden om de emancipatoire doorstroomfunctie van deze opleidingen te versterken.
In samenwerking met een aantal mbo-instellingen is een pilot uitgevoerd waarbij is nagegaan of de inhoud van deze opleidingen nog beter afgestemd kan worden op de actuele vraag uit de regionale arbeidsmarkt.
Uit deze pilot blijkt dat de inhoudelijke aansluiting tussen de actuele, regionale vraag naar skills en hetgeen in opleidingen wordt geleerd, doorgaans al goed is. Daarnaast zijn er ook verbeteringen mogelijk. Zo worden bepaalde ‘soft skills’ wel veel gevraagd in regionale vacatures, maar nu niet expliciet in de opleidingen ontwikkeld. Ook blijkt dat voor meer generieke beroepen werkgevers vaak meer kennis vragen over hun specifieke branche, wat nu vaak geen expliciet onderdeel van de opleiding is. Volgens de deelnemende instellingen zijn de verkregen inzichten ook bruikbaar voor het versterken van oriëntatie en studieloopbaanbegeleiding. Tenslotte bieden de resultaten inzicht in de inhoudelijke overlap tussen beroepen in het economisch domein, waardoor de leerroute voor studenten zo ingericht kan worden dat ze zich bij instroom breder kunnen oriënteren en gaandeweg keuzes kunnen maken voor verdere specialisatie.
De Commissie doet de volgende aanbevelingen:
- Stimuleer het gebruik van skills en een uniforme skills-taal voor de arbeidsmarkt en in het mbo. Dit in samenhang met voldoende ruimte voor instellingen om individueel maatwerk te kunnen leveren om het aanwezige en potentieel aan talenten van studenten vast te stellen, te ontwikkelen en regionaal te verbinden aan duurzaam werk.
- Stimuleer, in samenhang met het vorig punt, een juist gebruik van moderne technologie om een actueler en vollediger inzicht te krijgen in de regionale arbeidsmarktvraag om zo de inhoud van opleidingen te optimaliseren.
- Bevorder het herontwerp van economische-administratieve opleidingen om een steviger fundament te leggen voor een succesvolle doorstroom naar een hoger opleidingsniveau en meer aandacht te besteden aan (her)oriëntatie op meer perspectiefrijk werk.
- Bevorder voor met name schoolverlaters van de lagere niveaus het uitwerken van (post-)initiële opleidingsactiviteiten, zodat deze schoolverlaters een duurzame start op de arbeidsmarkt kunnen maken.
Op 9 november heeft de Minister het advies met een beleidsreactie aan de Tweede Kamer gezonden.