Andere onderzoeken
Op deze pagina vindt u links naar relevante studies en achtergronddocumenten die te maken hebben met arbeidsmarktrelevantie en doelmatigheid van mbo-opleidingen.
Deelonderzoeken t.b.v. advies Arbeidsmarktperspectief mbo niveau 2
In haar advies Arbeidsmarktperspectief mbo niveau 2 beschrijft en analyseert de Commissie macrodoelmatigheid mbo het arbeidsmarktperspectief van mbo niveau 2-opleidingen vanuit de invalshoek van mbo-instellingen: wat kunnen zij doen om het arbeidsmarktperspectief voor jongeren die op dit niveau zijn aangewezen te versterken en wat is daar voor nodig?
Ten behoeve van de analyse zijn drie deelonderzoeken uitgevoerd:
- Het ROA heeft een kwantitatieve analyse uitgevoerd van de arbeidsmarktpositie van gediplomeerde mbo 2-schoolverlaters en van de doorstroom van mbo 2-gediplomeerden naar vervolgonderwijs.
De analyse is verschenen als ROA-rapport Arbeidsmarktrelevantie MBO niveau 2.
Download het rapport ‘Arbeidsmarktrelevantie MBO niveau 2’
- SEOR heeft een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar de rol van individuele mbo-instellingen in de aansluiting tussen hun mbo 2-opleidingen en de arbeidsmarkt en vervolgonderwijs. Hiervoor zijn vijf case-studies uitgevoerd bij mbo-instellingen. De analyse is verschenen als SEOR-rapport mbo-instellingen en de arbeidsmarktrelevantie van het opleidingenaanbod op niveau 2.
Download het rapport ‘MBO-instellingen en de arbeidsmarktrelevantie van het opleidingenaanbod op niveau 2’
- De CMMBO heeft een literatuurverkenning uitgevoerd naar de stand van zaken van loopbaanoriëntatie en –begeleiding in het mbo, deelname aan een Leven Lang Leren en uitwerking van 21e-eeuwse vaardigheden in het mbo. De verkenning is verschenen als CMMBO-rapport Literatuurverkenning arbeidsmarktperspectief van niveau 2-opleidingen.
Download het rapport ‘Literatuurverkenning arbeidsmarktperspectief van niveau 2-opleidingen’
Schoolverlaters tussen onderwijs en arbeidsmarkt 2015
Het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht voert jaarlijks een enquête uit onder gediplomeerde schoolverlaters. Dit jaar gingen de onderzoekers uitgebreid in op de arbeidsmarktkansen van allochtone jongeren die in Nederland geboren zijn en hun hele schoolloopbaan in Nederland hebben doorgebracht. Het ROA concludeert dat allochtone jongeren met een mbo- of hbo-diploma op zak veel moeilijker aan een baan komen dan autochtone jongeren. Over de hele breedte van het onderwijs zien de onderzoekers dat het aantal werkloze schoolverlaters met een mbo- of hbo-diploma iets is gedaald. Maar dat geldt niet voor iedereen, concludeert het ROA. Tweede generatie niet-westerse allochtonen maken drie keer zoveel kans om werkloos te worden als autochtonen. Gediplomeerde schoolverlaters van niet-westerse herkomst ondervinden vooral veel moeite bij het vinden van banen die communicatieve vaardigheden vereisen, stellen de onderzoekers.
Download het rapport (ROA, juli 2016)
De arbeidsmarkt naar opleiding en beroep tot 2020
In deze publicatie schetst het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) een beeld van te verwachten arbeidsmarktontwikkelingen en –perspectieven tot 2020. Dit, onder andere, om de jongeren die nu een studiekeuze maken inzicht te bieden in de verwachte arbeidsmarktsituatie na hun afstuderen. Volgens het ROA zijn de arbeidsmarktperspectieven voor mbo-gediplomeerden over het algemeen matig. Op mbo-niveau 4 zijn de perspectieven goed voor de groene opleidingen, ook de technische opleidingen op mbo-niveaus 2, 3 en 4 scoren redelijk.
Baanpolarisatie in Nederland
Het aandeel van het middensegment in de werkgelegenheid daalt en de lonen staan in dit segment onder druk. Hierdoor werken mensen die voorheen in het middensegment werkten nu vaker in lager betaalde banen aan de onderkant, waar een toename in de werkgelegenheid gepaard gaat met druk op de lonen. De vraag naar analytische en interactieve vaardigheden neemt toe. In het onderwijs kan aan dat laatste meer aandacht worden besteed volgens het CPB.
Portfoliobeleid in het mbo
De rapportage van MBO15 geeft inzicht in de stand van zaken van het portfoliomanagement van mbo-scholen.
De plicht tot verantwoordelijkheid, nadere inkadering van de zorgplicht doelmatigheid
Dit rapport geeft de uitkomsten weer van een onderzoek naar de inkadering van de zorgplicht doelmatigheid. Het vormde een inhoudelijke basis voor de ‘Beleidsregel macrodoelmatigheid beroepsonderwijs’.
Macrodoelmatigheid mbo: inkadering zorgplicht arbeidsmarktperpspectief
In dit rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek naar een beoordelingskader voor het arbeidsmarktperspectief van beroepsopleidingen. Het vormde daarmee een basis voor uitwerking van de zorgplicht arbeidsmarktperpspectief.
Zicht op een macrodoelmatig opleidingsaanbod
Dit advies van de Onderwijsraad vormde een belangrijke basis voor de wet ‘Macrodoelmatigheid in het mbo’.